Skip to content

Sølvi Elise som dirigent

Min bakgrunn

Fjorten år var jeg da jeg ledet mitt første kor. Siden den gang har jeg hatt ansvar for mange forskjellige kor og ensembler, både store og små. På denne siden beskriver jeg hvordan det kan se ut når jeg jobber med kor.

Jeg har bodd i Uppsala i ni år. Uppsala er Sveriges fjerde største by, og er den med aller størst kortetthet. I min tid der har jeg hatt ansvar for sju forskjellige vokalensembler og kor. Det minste har hatt fire medlemmer, det største cirka tretti. Jeg har ledet ungdomskor, blandakor, damekor og pensjonistkor. Både a cappella og med bandakkompagnement, ja til og med sammen med storband.

Kor kan være så mye rart, og jeg liker aller best å lede kor som vil forsøke nye ting, der vi kan jobbe med stemmen på mange forskjellige måter, og der det rytmiske aspektet ved musikken er like viktig som klangen. Nå bor jeg i Oslo, og tar med meg all den kunnskapen og erfaringen jeg har fått gjennom korarbeid de seneste årene.

 

Foto: Örjan Liss

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Annerledes kor

Ett eksempel på ett kor jeg har jobbet med er blandakoret Fyra Vindar. Fyra Vindar er en glad, målbevisst og engasjert gjeng. Medlemmene velger selv reportoaret, men lar det tekstlige inneholdet lede veien, og de står ikke tilbake for å bruke dans, dikt og drama for å formidle forestillingens røde tråd. I 2012, for eksempel, var temaet Vandring. Vi snudde og vendte på begrepet, vi diskuterte hva det kan bety å være på vandring, og når det er at vi mennesker beveger på oss. Med det som utgangspunkt kom vi fram til låtmaterialet. Det ble alt fra Marc Cohns Walking in Memphis og Vandrar i ett regn av Peps Persson til Prisoner of the Road av Sivert Høyem og Peter Gabriels Washing of the Water.

Ett annet eksempel er Mamsellerna. Fra 2007-2012 har jeg dirigert damekoret Mamsellerna, og det har vært noen spennende og utviklende år med masse morsomme låter. Vi har blant annet hatt Broadwaykonsert, filmmusikkonsert og jazzkonsert. I tillegg har vi hver jul hatt stemningsfulle julekonserter med mer eller mindre tradisjonell julemusikk. Akkurat som Fyra Vindar bestemmer koret seg for et tema, og velger låter som kan passe inn på det.

Variasjon og bredde

En god konsert skal overraske og underholde, samtidig med at den gjerne får sette et avtrykk i lytteren. Å blande musikalske uttrykk med dans og drama kan være en måte å gjøre det på. En annen ting man kan gjøre er å blande sjangere, språk og stilarter. Sist, men ikke minst syns jeg at det kan være verdifullt å veksle a cappella korsang med kor sammen med band, solister og mindre vokale grupper. Korene jeg har ledet har samarbeidet med storband, mindre jazzensembler og vi har satt sammen små konstellasjoner av instrumentalister på så blandede instrumentgrupper som latinamerikansk perkusjon, tuba, klarinett og trekkspill! Bare fantasien setter grenser!

 

Foto: Kristina Jakobsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med stemmen i fokus

Ingenting av det jeg har nevnt i det forrige avsnittet er mulig om man som korsanger ikke lærer seg litt grunnleggende sangteknikk. For at man skal kunne synge til akkompagnement må stemmen kunne bære, og den må holde en hel konsert. For å synge mange stilarter og sjangere er det viktig å kunne bruke stemmen på forskjellige måter. Det er også vesentlig at man lærer seg å lytte til hva de andre kormedlemmene gjør og hvordan man passer inn i sammenhengen.

Med utgangspunkt i Estill Voice Training jobber vi fokusert og metodisk for å bygge opp stemmen slik at den kan brukes på mange forskjellige måter. Det er jo forskjell på joik, soul og madrigaler. En ting jeg har gjort mye av med kor er å ha helgeøvelser der vi kun fokuserer på sangteknikk. Den typen av seiminarer har jeg også hatt en del av med kor der jeg selv ikke er fast dirigent, for eksempel der korets egen dirigent ikke er utdannet innen sang.

I tillegg er jeg en habil pianist, og har ikke noe problemer med å akkompagnere kor på øvelsene. Jeg har stor forståelse for at ikke alle leser noter, og syns at lydfiler kan være til stor hjelp ved innøving. Jeg arrangerer også korarrangement selv, når det er musikk koret er på jakt etter som det ellers er vanskelig å få tak i.

Jeg har for tiden en åpning for et kor i Oslodistriktet, og er dere på jakt etter en målbevist og engasjert dirigent, så nøl ikke med å ta kontakt!

Jeg holder også workshops i sangteknikk for kor, lær mer om hvordan vi kan bygge opp en workshop ved å ta kontakt her.