Livet & Lykken

Bakgrunn:

Vi følger den tradisjonelle kabaretdramaturgien, og møter de tre kvinnene Bokken Lasson, Lalla Carlsen og Kirsten Flagstad, som alle var skolert ved musikkonservatorier i Norge, og i utlandet. De befinner seg på Chat Noir. Bokken Lasson presenterer de andre, og ønsker publikum velkommen.
I løpet av forestillingen møter publikum et variert persongalleri fra den omveltende epoken mellom første og andre verdenskrig. Alt presentert i kabaretens form. I løpet av forestillingen trekkes det linjer til vår tid og paralleller til dagens samtid og kultur, og forestillingen avsluttes forhåpentlig vis med at elvene går derfra med nye tanker og ideer til diskusjon. Dersom det hadde vært mulig kunne vi for eksempel ha et slags forum for dette online. En dialog oppstår gjennom forberedt interaksjon og deltakelse mellom elever, lærere og aktørene. Eksempler på elevinteraksjon er 1)Enkelte elever er på forhånd utvalgt til å delta med egne tekster/tilsendte tekster på gitte temaer. 2) Andre elever har på forhånd fått roller av mer praktisk art. På den måten håper vi å inkludere flest mulig. Da Bokken Lasson åpnet Chat Noir i 1912 måtte det være politi til stede fordi man fra statens siden var mistenksom ovenfor dette kabaretfenomenet. Så rollen som voktende politi kan for eksempel være en lærer- eller elevrolle 3)Visse problemstillinger vil bli tatt opp og stilt åpent ut i salen, som teateret på den tiden kunne bli.

Vi vil at elevene ved å delta på denne forestillingen kan få nye perspektiver på forholdet mellom kunst, kultur, litteratur politikk, humor og andre kunstformer.

Mer om våre tre hovedpersoner:

De er Bokken Lasson, Lalla Carlsen og Kirsten Flagstad.
Disse tre ble i løpet av sitt liv, på hver sin måte sentrale utøvere i Norge.

Bokken Lasson er utdannet romansesanger i Tyskland og hun turnerte fra 1885 i flere land bl.a. Tyskland, Frankrike, England og USA. Overalt fascinerte hun publikum med sin vakre og kultiverte stemme. Hun opptrådte ofte med luttakkompagnement og hun forble aktiv helt opp i 90-års alderen.
Sammen med sin mann Vilhelm Dybwald grunnla hun Scenen Chat Noir og ledet virksomheten fram til 1917.

Laila Carlsen var også klassisk skolert og studerte Musikkonservatoriet i Oslo. Hun ble spesielt kjent som artist innen revy, film og folkelige komedier.
Sammen med sin mann Carsten Carlsen som var kapellmester på Chat Noir i en årrekke spilte hun inn en imponerende diskografi. Hun opptrådte bla. annet sammen med Kirsten Flagstad på Chat Noir.

Vår tredje kvinnelige sanger er Kirsten Flagstad. Hun ble en internasjonal storhet, og hun forbindes med opptredener på de største operascener, men det mange ikke er klar over er at Kirsten Flagstad i perioder opptråtte på Chat Noir og var med på Chat Noirs åpning.

Om kabaretformen:

En kabaret er et lite, intimt teater- eller kafélokale der det er servering, ofte ved småbord, og samtidig variert revyunderholdning. Betegnelsen kabaret brukes også om selve programmet og denne typen underholdning generelt. En kabaret framføres vanligvis av forskjellige artister og består av ulike numre som visesang, diktopplesning, små sketsjer, dans og musikk. Chat Noir anno 1912 ønsket å være en scene for kritisk-ironisk revyteater med en brodd mot samfunnsutviklingen. Mange av sangene og sketsjene som ble framført, har fått «evig» liv. Kabareten har en rimelig fri form, og dekker over et stort repertoar. Dette gir oss store muligheter innen valg av musikk, der vi vil hente repertoar både fra Norge, Frankrike og Tyskland og USA. Vi ser også for oss at det kan åpne opp for at eleven selv kan bidra i forestillingen, f. eks. med diktopplesning, være med på refrenget i en sang og ha replikker.

Flere ideer til produksjonen:

Forestillingen er foreløbig på et idéplan. Men vi ser for oss at dette er et konsept som vil fenge ungdom og kan gi dem noe å tenke på.
Vi ønsker at det skal bli en forestilling som kan si noe om hva kunst kan være og å la elevene diskutere om kunst har en funksjon/mening i samfunnet?
Hvor går skille mellom kunst og underholdning? Dette er spørsmål vi ønsker å flette inn.

Det å ta utgangspunkt i Chat Noir, syns vi er spennende for slike tanker.
Bokken Lasson ga fra seg stillingen som Chat Noirs leder nettopp pga. denne sortens problemstillinger. Chat Noir beveget seg mer og mer i retningen av revyen, noe Bokken ikke likte. Bokken mente at Chat Noir skulle være en scene for raffinert scenekunst, «Der kleine kunst». Hun kunne ikke stå inne for denne utviklingen Chat Noir var på vei, det var ikke riktig å gi publikum akkurat det de ønsket til en hver tid og for en hver pris. Hun ønsket å skape små magiske øyeblikk sammen med publikum. Bokken Lassons agenda er stadig et interessant utgangspunkt for å åpne opp for en dialog med et ungt publikum. Hva er kunst? Er kunst viktig? Hva er humor, og hvilken funksjon har den i dag? Hvordan vil unge mennesker i dagens samfunn at deres eget bidrag til kunst og kulturlivet skal være? `

Aktualitet

Det er idag cirka 100 år siden slutten av 1. verdenskrig. Selv om Norge som nasjon ikke deltok aktivt i krigen, var vi en del av et verdenssamfunn med våre krigsseilere. Flyktningestrømmer på den tiden gikk ikke nødvendigvis hit til Norge, det var til og med fortsatt mennesker som flyktet herfra på grunn av dårlige kår og religiøs minioritetstilknytning. I mellomkrigstiden florerte både de økonomiske krisene og ikke-demokratiske og ekstremistiske holdninger. Hva er annerledes i dagens samfunn, og hvilke paralleller kan vi dra? Har vi noe å lære av datidens samfunn? Vi håper med denne forestillingen å vekke slike tanker og ideer blant elevene.

[su_divider top=»no» style=»dotted»]

Om oss:

[su_row][su_column]  img_1332

 

Sunniva Lien Olsen  har studert ved Griegakademiet i Bergen hos Hilde H. Sveen og har mastergrad i klassisk sang fra Det kgl. Musikkonservatorium i København hvor hun ble uteksaminert med beste karakter. Dette medførte opptak i solistklassen, hvor den avsluttende eksamenen består av en offentlig debutkonsert. Sunniva holdt sin debut i  2013 i Christianskirken i København med Holmens Barok Ensemble og Jakob Stevns-Lorentzen som musikalsk leder. I Danmark hadde Sunniva docent Susanna Eken som sin hovedveileder.

Sunniva har vært solist i bl.a. J.S. Bachs Juleoratoriet, Påskeoratoriet, Johannespasjonen og Händels Messias, og har medvirket i en rekke operaer og hatt flere solokonserter, bl.a i Håkonshallen, Sankt Paul Kirke i København, Fana kulturhus, Eidfjord gamle kyrkje og vært gjesteartist under Usedom musikkfestival i Polen.

Sunniva har turnert for Rikskonsertene i Hordaland og på Orknøyene med forestillingen «Sangerinnen» og vært med som operapedagog i samarbeidsprosjektet mellom den kulturelle skolesekken og Bergen Nasjonale Opera, med  bl.a. forestillingen «Damene til Don Giovanni». Sommeren 2016 fullførte hun PPU- studier ved Barratt Due musikkinstitutt. For tiden jobber Sunniva som sangpedagog og frilans sanger. [/su_column][su_column]

 

SE16

 

Sølvi Elise Halvorsen er utdannet innen musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo og Uppsala Universitet. Hun har også sangpedagogutdannelse fra Barratt Dues Musikkinstitutt. Sølvi Elise begynte å dirigere som 14-åring og har jobbet som sanger, dirigent og sangpedagog i Sverige fram til hun flyttet  til Oslo i 2012.

Sølvi Elise jobber for tiden med sangfag på Bårdar Akademiet, dirigerer kor og driver sangteknikkfirmaet Vokalt. Hun har også vært med på å start opp og drive konsertserien KulturFjorden. Hun synger fremfor alt i ikke-klassiske stilarter, med en spesialisering på gammel jazz, soul og kabaret. Når Sølvi Elise ikke jobber er hun ofte å finne foran en symaskin. [/su_column][/su_row]

[su_divider top=»no» style=»dotted»]

Lytteeksempler:

Sunniva synger Changing light av Kaija Saariaho

2013_10_02_09_Sunniva_L_Olsen_Changing_light     

Sølvi Elise synger So Sad the Song av Gladys Knight and the Pips

So sad the song