Plutselig hjemmekontor?

Som frilansende sanger, dirigent og sangpedaog har jeg etter mye prøving og feiling og i løpet av mange år, endelig begynt å få teken på dette med hjemmekontor. Så til alles glede, tenkte jeg å dele denne kunnskapen, sånn at du ikke trenger å bruke den neste måneden på å gjøre de samme feilene som jeg har gjort.

Her er mine 12 topptips for gode rutiner:

  1. Stå opp omtrent til samme tid hver dag. Jeg vet at det kanskje høres enkelt ut, men når det ikke finnes noen  grenser, er det lett å sove for lenge/være oppe for lenge. Hvis vekkerklokka ringer omtrent på samme tidspunkt, uansett uke eller helg, venner kroppen seg til det.
  2. Planlegg dagen din kvelden i forveien. Selv lager jeg en grov skisse søndag kveld for hva som kommer til å skje påfølgende uke, og så fyller jeg ut detaljer fra dag til dag, alt ettersom prosjekter drar ut på tiden, eller tar kortere tid enn man tror.
  3. Apropos prosjekter som drar ut på tiden: ting tar alltid mye lenger tid enn man tror, ikke vær for ambisøs med hva du skal rekke i løpet av en dag. Ha en stor oppgave om dagen, og to-tre mindre som du får gjort, i tillegg til alt annet. Ambisjon er bra, men det er veldig demotiverende med en huskeliste som aldri blir fullført.
  4. Details! Skjemalegg allting, både jobb, fritid og husarbeid, da er det lettere å få dagen til få litt mer preg av rutine.
  5. Ta på deg ordentlige klær. Jeg skjønner at det her med hjemmekontor kan friste til slubbertlivet, men det er faktisk lettere å være produktiv om man ikke har på seg de samme joggebuksene ei uke i strekk. Personlig legger jeg planer for antrekk også hver søndag kveld, så bruker jeg ikke masse tid på hva jeg skal ha på meg hver morgen.Bilde av kalender
  6. Sett en timer. Personlig bruker jeg gratisversjonen av en timer som heter Be Focused. Den lar meg bestemme hvor mange arbeidsøkter jeg vil ha i løpet av en dag, hvor lange de skal være, og hvor lange pausene imellom skal være. Tro det eller ei - dette er helt essensielt, særlig om du er av det mer prokrastinerende slaget.
  7. Slå av ALLE pushvarslinger. Dette kan nok være en skikkelig nøtt å knekke for enkelte, men tro det eller ei: verden overlever selvom du ikke svarer umiddelbart på alle henvendelser.
  8. Noe som leder meg til: blokkér tiden din til det som er viktig. Sjekk epost og sosiale medier til faste tider. Om det er tre ganger om dagen eller hver halvtime er litt avhengig av jobben din, selvfølgelig, men dersom jobben din inneholder noe annet enn epost og sosiale medier, sett av tid til dette - gjerne tidlig på dagen når hjernen er som mest fokusert.
  9. Vent med husarbeidet. Det er lett å la seg friste til "fornuftig prokrastinering" som oppvask, klesvask og støvsuging, men du gir deg selv bedre arbeidsro gjennom å la disse tingene få sine faste tider også. Jfr. punkt 3.
  10. Reis deg opp! Pass på å være i bevegelse i de pausene du tar i løpet av dagen, kom deg opp av stolen og gjør noe helt annet - strekk litt på deg, vann blomstene, gå ut en tur, bare pass på at du er klar igjen når timeren ringer.
  11. Ta helt fri. Pass på at ikke jobben tar over hele døgnet. Hvis du klarer å lage gode rutiner for deg selv, blir det lettere å lukke datamaskinen og gjøre andre ting når arbeidsdagen er over. Om arbeidsdagen er fra 08.00-12.00 og 19.00-22.00, eller om du jobber fra 09.00-16.00 spiller ingen rolle, så lenge du passer på at du har noen timer om dagen som ikke handler om jobb.
  12. Mosjon. Det er helt essensielt å bevege seg, så pass på å trene litt hver uke, gå en tur (langt unna folk), last ned en app med treningsprogram, løp eller sykle. Å holde kroppen i form holder hjernen i form, og det er vel ikke så dumt?

Jeg håper at disse rådene kan være til hjelp nå som hjemmekontor er siste skrik. Ta vare på hverandre, og hold deg i aktivitet om du er frisk. Lykke til med hjemmekontor!

Legg igjen en kommentar





Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.